Japansk trädgård – med asymmetrisk balans, del 2

Japansk trädgårdJapansk trädgård – med asymmetrisk balans. Enligt den japanska mytologin är det lämpligt att ha promenadgångar som viker av här och var. Är du förföljd av en ond ande kan du räkna med att han alltid går rakt fram och irrar bort sig, när det svänger. Även portar kan ha olika öppningar för att förvilla de onda andarna.

I Japan har symmetri aldrig slagit igenom, den uppfattas som komplett och fulländad och därför död och utan energi. Japanska trädgårdar strävar efter en asymmetrisk balans.

För att uppnå den ideala symmetrin ordnas buskar, stenar, träd eller hus i grupper om 3, 5 eller 7 objekt. Grupperna placeras därefter så att kompositionen som helhet känns balanserad. Den asymmetriska relationen mellan objekten på plats ger fortfarande en intressant dynamik. Stående stenar kombineras med liggande. Ett stort träd i förgrunden kan svaras med ett flertal små träd eller buskar i bakgrunden.

Många kare-san-sui trädgårdar har något att berätta ofta, sedelärande historier från zen-buddhismen. Stenformationer symboliserar något och man kan kronologiskt följa berättelsen genom trädgården. Som med all konst är det sedan upp till betraktaren att själv tolka stenarna.

Christiana och Mikael Nilbom började prata om att anlägga en japansk trädgård hemma i nordvästra Skåne. 2012 tog de beslutet att förverkliga sina idéer.

– Det var lättare sagt än gjort, säger Mikael.

– Överallt sökte vi efter någon som kunde hjälpa oss att genomföra projektet. Vi diskuterade till och med om att ta hjälp från USA där det finns en hel del österländska trädgårdar, fortsätter han.

Efter att de hade frågat runt en tid fick de tips om Jonas Nyberg som har en kombination av handelsträdgård och inredningsbutik. Anläggningen, som heter Västragård Varalöv, är till utseendet en kopia av orangeriet på Gripsholms slott. Jonas vägrar att kalla sig själv trädgårdsmästare, han tycker att trädgårdsentreprenör är en bättre titel.

    – Uppdragsgivarna vill ha så olika miljöer och mitt jobb är att hitta expertis som tar fram det önskade resultatet på bästa möjliga sätt, menar han.

Christianas och Mikaels trädgård bestod, före ombyggnaden, endast av 1200 kvadratmeter gräsmatta. Det nya arbetet började med att skrapa bort de översta 5–10 centimetrarna av hela tomten.

De beslöt att skapa en miljö där de kunde vandra runt huset och mötas av rum med olika uttryck. I den japanska kulturen talar man om ”de fem elementen”, trä, eld, jord, metall och vatten. De fem elementen är från början en kinesisk filosofi och översätts bättre med ”de fem faserna”, genom vilka materien cirkulerar i sin oändliga cykel. De fem faserna är, liksom yin och yang, kategorier för optimal kvalitet och relation.

 

En Buddha-fontän i sten står som diskret blickfång.

 

Var rum har sitt eget uttryck. Här har Jonas byggt ett etage med hjälp av järnvägssyllar och grus.

 

Marken är täckt med bark och krossad skiffer.

 

Här och var finns små vattenspel, i form av bamburör och vackert huggna stenar. En skopa ligger bredvid för den törstige.

Text & Foto Johan Lotand

Lämna en kommentar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också gillar